======================
Bevara Kolmårdsskogen har anmält regeringsbeslut till HFD och EU-kommssionen
Föreningen Bevara Kolmårdsskogen ansökte 14 juni 2026 hos Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) om rättsprövning av Regeringsbeslut 2026-03-19, dnr LI2025/01459, enligt lagen (2006:304).
Vad innebär då det?
56 (privatpersoner, företag, föreningar, organisationer) som överklagade järnvägsplanen sträckan Stavsjö – Loddby har inte fått sin röst hörd på korrekt sätt.
Föreningen gör gällande att regeringens beslut inte uppfyller grundläggande krav på klarhet, precision och identifierbarhet och därför inte kan läggas till grund för rättslig prövning.
Föreningen yrkar att Högsta förvaltningsdomstolen:
– upphäver regeringens beslut
– återförvisar ärendet för ny handläggning
– förordnar om inhibition till dess målet slutligt avgjorts
Föreningen har även inlämnat klagomål till Europeiska kommissionen i samma sak:
Regeringen har genom beslut den 19 mars 2026 i klump avslagit och avvisat ett stort antal överklaganden av Trafikverkets fastställelsebeslut avseende Ostlänken, delen Stavsjö–Loddby.
Vad händer nu?
Klagomålen har registrerats hos HFD och EU-kommissionen och sedan vidtar en lång process om nu domstolarna tar upp överklagandet. Det återstår att se.
======================
Upphandlingen för sträckan Stavsjö – Loddby har avbrutits – Så här skriver Trafikverket på sin hemsida:
”I mars 2026 fastställde regeringen järnvägsplanen för projektet, som därmed vann laga kraft. Det innebär att planläggningen är klar och projektet går vidare till det skede i processen när Trafikverket planerar för byggnation av sträckan.
Bygghandlingsprojekteringen är klar och upphandling av entreprenörer påbörjades, för beräknad påbörjad entreprenad hösten 2027. På grund av bristande konkurrens avbröts i slutet av maj 2026 upphandlingen och i dagsläget är det osäkert hur detta påverkar tidplan och entreprenadstart.”
Klicka här för länken till TRV:s hemsida.
Flera artiklar från nt.se:
66 procent av Norrköpingsborna vill inte att Ostlänken byggs
Föreningen Bevara Kolmårdsskogen, ostlänken.info, bjöd 20 maj in ansvariga politiker för att i första hand svara på allmänhetens frågor rörande Ostlänken.
Opinionsundersökningar har visat att det i genomsnitt är 66% av Norrköpingsborna som inte vill att Ostlänken byggs. I Linköping är andelen 68% emot och i Nyköping är det 56%.
I debatten diskuterades bland annat huruvida upprustning av Nyköpingsbanan till 250 km/t dubbelspår – och till samma standard som Ostlänken – kan vara ett fullgott alternativ?
Nyköpingsbanan har en avgörande fördel genom den kan ta gods, vilket inte Ostlänken kommer att kunna göra. Detta är en viktig nationell säkerhetsfaktor som hittills saknats i debatten. Det gäller lika väl en civil som militär aspekt. Godstransporter blir allt viktigare för en regions utveckling på sikt.
Nyköpingsbanan kan bidra till att regionen växer snabbare, men till 55 miljarder lägre kostnad.
Det faktabildband som visades under kvällens första timme kan du titta på. Klicka här.
En ljudinspelning av hela debattkvällen kan du lyssna på. Första 45 minuterna hör samman med faktabildbandet. Övriga tiden är själva debatten. Klicka här.
I Norrköpings Tidningar kan du läsa ett referat om debatten. Klicka här.
Debatten bevakades även av Norrköpings Tidningars ledarskribent. Klicka här.